Matangi  |  Korzo   |  

© 2018 (Un)heard music festival

  • Facebook - White Circle

Valentin Silvestrov

Silvestrov werd geboren op 30 september 1937 in een arm Oekraïne. Zijn eerste opleiding was gek genoeg tot bouwkundig ingenieur. Na drie jaar muzieklessen gevolgd te hebben aan de avondschool, zag hij in dat de bouwkunde niet zijn ding was en hij ging studeren aan het conservatorium van Kiev. nHij kreeg daar compositieles van een andere Oekraïense componist: Boris Lyatosjinski. Hij schreef al tijdens zijn opleiding een groot aantal composities. Hieruit bleek al gauw dat hij geheel zijn eigen weg zou gaan. Hij componeerde in een stijl die hem ten tijde van die compositie goed leek: serialisme, post-seriële muziek, aleatorische muziek, pointillisme... allerlei stijlen kwamen voorbij. Dit werd natuurlijk door de sovjet-autoriteiten als avant-garde beschouwd en die muziek wilde men niet om het volk te vermaken. Door zijn stijlgebruik werd Silvestrov niet toegelaten tot de Bond van Sovjetcomponisten. Dit betekende dat zijn werken niet (openbaar) werden uitgevoerd. Bovendien werd hij in de Muziekencyclopedie met slechts zes regels genoemd. Een compositie van hem aan een ISCM-festival in New York City werd anoniem ingediend, uit angst voor repercussies. In 1995 was de lucht geklaard en kwam er een album uit met zijn muziek. De waardering uit het buitenland was er al: een prijs van de Koesevitski Stichting voor zijn Derde symfonie en een prijs voor zijn werk Hymnen van de Nederlandse stichting Gaudeamus. Om in zijn levensonderhoud te voorzien, ging Silvestrov les geven. Vanaf 1970 begon hij op freelancebasis te componeren.

Matangi Quartet

Het Matangi Quartet werd opgericht in 1999, tijdens de studie van de jonge musici aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en het Rotterdams Conservatorium. In 2003 voltooide Matangi de tweejarige voltijdopleiding aan de Nederlandse Strijkkwartet Academie onder leiding van Stefan Metz (cellist Orlando Kwartet). In het kader van de academie kreeg het Matangi Quartet les van wereldberoemde musici waaronder de leden van het Amadeus Kwartet. Verder werd het kwartet enkele jaren intensief begeleid door Henk Guittart (altviolist Schönberg Kwartet).

Laurens de Boer

Laurens de Boer
Ritmiek en slagwerk is een rode draad in het werk van de veelzijdige pianist Laurens de Boer (1976). Gespecialiseerd in hedendaagse muziek, heeft hij een grote passie voor de fusie daarvan met andere muzikale stijlen. Als vaste pianist van het Rosa Ensemble gaf hij meer dan 10 jaar concerten in binnen- en buitenland en maakte hij diverse cd’s, waaronder Selling hoovers in Mojave, met muziek van Captain Beefheart en Frank Zappa en Diepe Wildernis, naar het boek van de Braziliaanse schrijver Guimarães Rosa. Voor zijn solo-project ‘Percussive Piano’, schreven vele componisten op zijn verzoek ‘Groove Etudes’ en ‘Drumsolo’s ‘. Dit project bracht hem in 2015 in Hong Kong voor een speciale aflevering met componisten aldaar. Laurens is medeoprichter en pianist van Duo De Watertoren (slagwerk en piano), dat op 20 mei 2017 tijdens de Operadagen Rotterdam de wereldpremière zal spelen van de kameropera ‘Die Frau ohne Piano’ van Paul M. van Brugge.
Verder speelt hij regelmatig in projecten van het Doelen Ensemble.
 Laurens de Boer studeerde piano aan het Rotterdams Conservatorium bij Barbara Grajewska.

De Dutch Don't Dance Division

De Dutch Don’t Dance Division werd in 1996 opgericht door artistiek leiders Rinus Sprong en Thom Stuart. De Dutch Don’t Dance Division is een dansgezelschap uit Den Haag dat zich niet gemakkelijk in een hokje laat plaatsen. De keuze voor de naam De Dutch Don’t Dance Division vindt zijn oorsprong in de musical ‘Foxtrot’ van Annie MG Schmidt. Onder deze noemer creëert en produceert het gezelschap multidisciplinaire dansvoorstellingen voor reguliere theaters en voor bijzondere locaties en festivals.

Wiebe-Pier Cnossen

Wiebe Pier studeerde in 1998 af als Jazz-zanger (U.M) aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Hierna vervolgde hij zijn zangstudie op de klassieke afdeling van hetzelfde conservatorium. In 2003 studeerde hij met de rol van Papageno ( Zauberflöte) summa cum laude af voor zijn Master’s aan de Nieuwe Opera Academie in Amsterdam en Den Haag. 

 

Hij volgde master classes bij o.a. Christina Deutekom, Rudolf Jansen, Mark Tucker, Ian Bostridge en Robert Dean. Momenteel wordt Wiebe-Pier gecoacht door James Mc Cray. Hij zong solo bij o.a. De Nederlandse Opera, De Nationale Reisopera, Opera Trionfo, het Residentie Orkest, het Doelen Ensemble, Het Nederlands Blazers Ensemble, Nationaal Toneel, Holland Opera, Barok Opera Amsterdam en op verschillende festivals in Duitsland, Frankrijk en Nederland.

Saskia Lankhoorn

De veelzijdige en eigenzinnige pianiste Saskia Lankhoorn is actief op het gebied van solo- en kamermuziek in de hedendaagse muziek scene. Oorspronkelijk uit Almere afkomstig, studeerde ze in Den Haag aan het Koninklijk Conservatorium bij Marcel Baudet en Naum Grubert waar zij haar Bachelors en Masters diploma met aantekening solo en kamermuziek ontving. Saskia studeerde ook aan de Academie de Villecroze in Frankrijk  bij Rudolf Jansen. Saskia won de eerste prijs bij het nationale Prinses Christina Concours en was finalist bij het 58ste Vriendenkrans Concours van het Koninklijk Concertgebouw Orkest waar zij met haar duo werd geëerd met de Pers- en Publieksprijs.

‚Äč

foto Lou Wolfs

Kamerkoor PA'dam

PA'dam bestaat uit zelfstandige en ambitieuze professionele zangers. PA'dam onderscheidt zich door een ondernemende instelling, een veelzijdige programmering en een originele aanpak. PA'dam staat vanaf het begin onder de inspirerende en energieke leiding van Maria van Nieukerken. Door te experimenteren met de muziek zelf of met de vorm van uitvoering kiest zij vaak voor een originele benadering van het traditionele koorrepertoire.
PA'dam zoekt muzikale grenzen en avontuur op, zoals bijvoorbeeld met de eigen productie Bachs Johannes Passion- By Heart. PA'dam voerde deze uit het hoofd uit, wat een bijzondere ervaring was voor zowel het publiek als de musici. In 2007 ontwikkelde PA’dam samen met schrijfster Anna Enquist het programma Hoor Mij voor het Herdenkingsconcert in de Beurs van Berlage, maar stond in augustus van hetzelfde jaar op het Lowlands Festival met het Metropole Orkest in Games in Concert.  In 2013 produceerde PA’ dam de productie PA’ dam ZINGT(!) de Goldbergvariaties met Vincent Bijlo als J.S. Bach, waarbij de geniale componist Bach en de gewone mens Bach op een bijzondere manier werden verbonden in tekst en muziek.